La Bildung en la semilla del Sistema: posibilidad de libertad
DOI:
https://doi.org/10.59437/cuj.v2i1.20Keywords:
Hegel, modernity, fragmentation, formation, alienationAbstract
This paper aims to examine the experience of alienation in postmodernity, a new sensibility conditioned by the limited experiences of the previous stage: Modernity. A historical-hermeneutic journey is proposed around these two stages: Modernity and Postmodernity. Their characteristics, their connections and their differences are explained schematically. The aim of this paper is to see the genesis of the problem of postmodern alienation from modern Enlightenment thought and its consequences in the present and to open a new discussion on the possibility of continuing to think about the present from other, non-alienating logics. To this end, the Hegelian concept of Bildung will be emphasised. The central thesis of this paper is that the concept outlined in Hegel's Phenomenology of Spirit allows us to think about postmodern alienation in an overcoming way, not only from an analytical logic but from a speculative logic that shows the conditions for its overcoming. The concept lies in the experience of an increasingly negative path, that is, a dialectical dynamic. It is the process of the formation of conscience in its elevation to science, that is, the experience of a dialectical journey in which conscience is alienated in the exterior, not to lose itself but to recover and rediscover itself in its truth. To unravel the conceptual content of the above-mentioned term and to identify the register in which it is used, the exhibition will follow a hermeneutic analysis of the different interpretations of the idea of Bildung by contemporary exegetes and an exegesis of selected passages from the Phenomenology of the Spirit.
References
Afanador López, Tatiana. "Una lectura formativa de la Fenomenología del Espíritu: la dialéctica de imagen y concepto". Universitas Philosophica, n.º 59 (2012): 121–137. http://www.scielo.org.co/pdf/unph/v29n59/v29n59a08.pdf.
Albizu, Edgardo. Teoría del Contratiempo Implosivo. Buenos Aires: Ediciones del Signo, 2006.
———. Tiempo y saber absoluto. La condición del discurso metafísico en la obra de Hegel. Buenos Aires: Jorge Baudino Ediciones-UNSAM, 1999. ISBN 987-9020-09-X.
Aristóteles. Ética a Nicómaco (edición bilingüe). Traducido por Julián Marías y Maria Araujo. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 1999.
———. Política. Traducido por Manuela García Valdés. Madrid: Gredos, 1988.
BBC News Mundo. "Por qué pensar a corto plazo es una de las grandes amenazas para la humanidad (y las asombrosas iniciativas para evitarlo) - BBC News Mundo". BBC News Mundo, 7 de mayo de 2019.Por qué pensar a corto plazo es una de las grandes amenazas para la humanidad (y las asombrosas iniciativas para evitarlo) - BBC News Mundo.
Bykova, Marina F. y Kenneth R. Westphal, eds. The Palgrave Hegel Handbook. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3-030-26597-7.
Colón León, Virgilio. "Formación (Bildung) e Ilustración (Aufklärung) en la "Introducción" a la Fenomenología del Espíritu de Hegel". Diálogos, n.º 81 (2003): 111–129.
Fabre, Michel. "Experiencia y formación: la Bildung". Revista Educación y Pedagogía 23, n.º 59 (2011): 215–225. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/8717/8019.
Faúndez García, Rocío. "A-ideológicos y A-políticos: Más allá del bien y del mal". Aportes en Ciencias Sociales y Humanidades-Fundación Volcán Calbuco, 2004, 1–20.
Ferrer, Anacleto. La reflexión del eremita: Razón, revolución y poesía en el Hiperión de Hölderlin. Madrid: Hiperión, 1993.
Fichte, Johann Gottlieb. Algunas lecciones sobre el destino del sabio. Traducido del alemán por Oncina Coves y Manuel Ramos Valera. Madrid: Istmo, 2002.
Georgieva, Kristalina, Gita Gopinath y Ceyla Pazarbasioglu. "Por qué —y cómo— se debe combatir la fragmentación geoeconómica". IMF Blog, 23 de mayo de 2022. https://www.imf.org/es/Blogs/Articles/2022/05/22/blog-why-we-must-resist-geoeconomic-fragmentation.
Giusti, Miguel, ed. Actualidad del pensamiento de Hegel. Barcelona: Herder, 2022.
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenología del espíritu. Traducido por Manuel Jiménez Redondo. Valencia: Pre-Textos, 2009.
———. Fenomenología del Espíritu (edición bilingüe). Traducido por Antonio Gómez Ramos. Madrid: Abada, 2010.
———. Ciencia de la Lógica. Traducido por Augusta y Rodolfo Mondolfo. Buenos Aires: Solar, 1976.
———. Enciclopedia de las ciencias filosóficas en compendio. Traducido por Ramón Valls Plana. Madrid: Alianza, 2005.
Hobbes, Thomas. De Cive. Traducido por Carlos Mellizo. Madrid: Alianza, 2000.
———. Leviatán. Traducido por Manuel Sánchez Sarto. Ciudad de México: FCE, 2017.
Hyppolite, Jean. Génesis y estructura de la fenomenología del espíritu. Traducido por Francisco Fernández Buey. Barcelona: Península, 1974.
Jongitud Zamora, Jaqueline. "Teorías éticas contemporáneas". Revista Telemática de Filosofía del Derecho, n.º 5 (2002): 31–63. http://www.rtfd.es/numero5/3-5.pdf.
Kant, Immanuel. Crítica de la razón pura. Traducido por Mario Caimi. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Colihue Clásica, 2014.
Mannina de Gamero, Liliana. Temas de Filosofía de la Historia. Vol. 1. Mendoza: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, 1999.
Medina Cano, Federico. "La Posmodernidad: una nueva sensibilidad". Escritos 18, n.º 41 (2010): 492–540. https://revistas.upb.edu.co/index.php/escritos/article/view/6749/6357.
Mendelssohn, Moses. Acerca de la pregunta: ¿A qué se llama ilustrar? En: Agapito Maestre y José Romagosa. ¿Qué es ilustración? 5a ed. Madrid: Tecnos, 1995, pp. 11–15.
Nietzsche, Friedrich. La ciencia jovial. Traducido por José Jara. Caracas: Monte Avila Editores, 1985.
Sánchez Ortiz de Urbina, Ricardo. "¿La Fenomenología del Espíritu como Bildungsroman?" Eikasia. Revista de Filosofía III, n.º 15 (diciembre de 2007): 99–112. http://revistadefilosofia.org/15-04.pdf.
Stolzenberg, Jürgen y Ulrichs, Lars-thade, eds. Bildung als Kunst: Fichte, Schiller, Humboldt, Nietzsche. Berlin/New York: De Gruyter, 2010.
Sørensen, Asger. "Extrañamiento agudo. Bildung en la Fenomenología de Hegel". Fermentario I, n.º 9 (2015): 1–14.
Tejero, Emilio L. "Algoritmos. El totalitarismo determinista que se avecina. ¿La pérdida final de libertad?" Revista de Pensamiento Estratégico y Seguridad CISDE 5, n.º 1 (30 de mayo de 2020): 85–101. http://uajournals.com/ojs/index.php/cisdejournal/article/view/620.
United Nations. "Global Issues-United Nations". United Nations. Consultado el 13 de julio de 2023. https://www.un.org/en/global-issues.
Wallerstein, Immanuel. ""La reestructuración capitalista y el sistema-mundo"". En Conferencia magistral en el XX° Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. Asociación Latinoamericana de Sociología, s. f. https://flacsoandes.edu.ec/web/imagesFTP/1265665449.La_reestructuracion_capitalista_y_el_sistema.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Fadrique Javier Mannuccia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA: This license allows reusers to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format for noncommercial purposes only, and only so long as attribution is given to the creator. If you remix, adapt, or build upon the material, you must license the modified material under identical terms.